Alla inlägg under december 2010

Av Elisabeth - 31 december 2010 13:54

Så var då ytterligare ett år till ända. Tiden går bara fortare och fortare och vi blir bara äldre och äldre.

I dag kommer min allra bästa kusin Mia och taxen Boriz hit. Det skall blir roligt att få rå om dom med god mat och dryck och mycket prat. Förhoppningsvis blir det inte så kallt utan man kan gå ut och gå och tycka att det är skönt. I dag var det faktiskt skönt trots att det var -9, men det var vindstilla. Skulle tagit något vackert kort som skulle få avsluta året men det var lite mulet och inte så fint så jag tog kort på fåglarna utanför köksfönstret i stället.


  


Under året som gått har jag lagt ut 1224 bilder på bloggen. Det är ungefär 100 bilder per månad. Roligt är det i alla fall att ta kort. Det är väl det som gör att man håller på och lägger ut en massa bilder. Hoppas någon har haft glädje av att titta på dom.

Avslutar med en bild från i juni i somras. Den tiden som de flesta av oss längtar till antar jag. En bild med 7 hundar. Tänker på Fejdi och Muscot som vi saknar så, här är dom i alla fall med på bilden med husse nere vid vår älskade sjö.


  


GOTT NYTT ÅR ALLA BLOGGLÄSARE

Av Elisabeth - 28 december 2010 17:42

I dag fyller hon 1 år. Väger 30 kg och är 65 cm hög.

Vårt Nyfikna, Outtröttliga, Roliga, Intensiva busfrö


  

Namnet Nóri är ett ungerskt flicknamn och Dárda Után betyder efter Dárda. Alltså att hennes pappa heter Dárda. Mijano´s är förstås kennelnamnet.

Sen har hon så klart ett smeknamn också, Maja Jaguar. Det var lättare att komma ihåg än Magyar Agar så det har blivit som ett plojnamn.

Av Elisabeth - 26 december 2010 15:28

På grund av all snö och alla rådjur och hjortar som det kryllar av så går det inte att släppa hundarna. Åtminstone Nóri är omöjlig att ha om hon inte får utlopp för sin energi. Whipparna finner sig ändå på något sätt även om man helst vill släppa dom också varje dag. Men nu ser det ut som det finns en liten ljusning. Vi har nämligen fått tillgång till ett ridhus som man kan boka. Fick tips om det genom en f d arbetskamrat som har faraohund och podenco. Vi bestämde oss för att prova om hundarna kunde springa ihop och i dag har vi varit 1 timme i ridhuset. Whipparna fick springa för sig och dom tyckte det var kul med mjuk sand under tassarna. Men Nóri tyckte det var superkul! Det gick hur bra som helst med de andra hundarna och detta skall vi försöka göra åtminstone 1 gång i veckan. Som vanligt var kameran med men tyvärr, tyvärr var det alldeles för mörkt för att kunna ta fartiga bilder på sportprogrammet men jag kan ändå inte motstå att lägga ut några av dom. Ber om ursäkt för oskärpan men vissa bilder blev nästan lite roliga...


  

Ridhuset är 20 x 60 m , alltså 1200 kvadratmeter


  

Podencon Isa


  

Faraohunden Maggie


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


Som synes så var det en fart utan dess like. Alla blev trötta och även Nóri verkade nöjd. Så himla roligt att Nóri fått lekkamrater och att man kan släppa dom utan att ha hjärtat i halsgropen att det skall dyka upp något jaktbart. Maggie och Nóri sprang bäst ihop. Isa var lite mer avvaktande men det skall nog inte dröja så länge förrän hon också blir lite mer framåt. De har ju aldrig träffats förr så detta första möte var ju ändå väldigt positivt för alla.

Ser fram mot nästa träff i ridhuset men jag lovar att inte lägga ut mer dåliga bilder därifrån (tror jag).

Av Elisabeth - 25 december 2010 22:22

I dag har jag uppdaterat Minneslunden på hemsidan. Gå in på Mina Hundar och scrolla längst ner där står det Minneslunden. Har skrivit om de två sista som inte längre finns kvar. Om jag får säga det själv så är Minneslunden lite humoristiskt skriven där hundarna själva kommer till tals....

www.belara.net


Av Elisabeth - 25 december 2010 13:30

Det blev en ensam julafton för de flesta av hundarna. Whipparna var ensamma i 5 timmar och Nóri fick först vara hemma med de andra ca 1½ timme och det gick bra. Inget uppätet eller förstört! Försökte få värme i bilen för vi tänkte hon kunde legat i den men värmen kom upp i 8 plusgrader så det säger sig själv att det inte gick så bra. Därför fick vi chansa och ha henne inne. Skall väl säga att hon älskar att ligga i bilen. Efter att vi ätit julmaten så kände vi att vi inte vågade ha henne själv längre så husse gick hem och hämtade henne så fick hon vara med och fira jul. Ja, hon var som vanligt otålig och kunde inte alls koppla av. Henriks katter var ju också spännande så det var tur att hon var kopplad. Katterna är inte speciellt rädda utan mer nyfikna. Väldigt sociala katter. Sen gick vi hem med Nóri igen och alla fick sin mat och blev rastade. Då tyckte vi att läget var lugnt så Nóri fick vara hemma igen medan vi gick tillbaka.


  

När vi kom hem efter ca 1 timme igen så var det toapapper överallt. Hon hade snott två rullar på toan på övervåningen med spritt ut dom där nere. Det blir mycket papper av en rulle!


  


  


  

Har jag gjort allt detta?


Ja, ja, det var ju ingen större skada skedd. Bara att samla ihop resterna. Värre om hon strimlat soffan eller så...


Av Elisabeth - 23 december 2010 18:15

I dag har jag bakat vörtbröd. Det doftar så gott i hela huset!

 

  

Två vörtbröd skall det bli


  

Ibland är det svårt att få dom utan sprickor på ytan. Då brukar jag kavla ut dom till stora plattor och sen rulla dom hårt, då blir de släta och fina.


 

Brukar "picka" dom med en gaffel 


  

Använder vörtmix och gör precis som på receptet med öl i


  

För att veta att dom är färdiga inuti så sätter jag in en stektermometer på slutet. Ljust bröd skall vara 92 grader om jag inte minns fel. Mellangrovt 94 och grovt 96 grader. Hoppas jag inte ljuger nu!!! Det kan vara 94, 96 och 98 grader i stället. Mina bröd hann komma upp i nästan 100 grader så de är mer än färdiga men de ser fina ut.

Har gjort rödbetssallad också i dag. Skulla skrivit av receptet men jag ser att jag gjorde det för 1 år sen och det kan man läsa ute i menyn till höger på bloggen om man vill se. Janson blir det i morgon bitti. Alla julklapparna är klara. Vi skall vara hos Henrik, Emelie och Tindra på julafton i stället för att vi är här allihop. De bor ju några hundra meter längre ner på gatan bara så det är nära och bra. Det enda som är lite trist är ju att hundarna blir ensamma, fast dom vet ju inte att det är julafton, men jag vet ju att det är det och man skulle helst vilja ha dom hos sig. Henrik har 3 katter så det säger sig själv att det inte går så bra.


Vill önska alla bloggläsare en riktigt skön och god julhelg.



Av Elisabeth - 20 december 2010 21:13

Ja, snabbt gick det och oskarpt blev det! I morse när jag körde i Götene och svängde in på en gata så stod det två älgar där. Jag fumlade i väskan efter kameran och fick snabbt som attan upp den och tryckte av genom bilrutan. Det gick nog lite för fort för att bli bra kort men ibland så kvittar det. Visst är det häftigt att nästan stå öga mot öga med två älgar mitt i stan.


  


  

Kunde köra lite närmre men då blev de oroliga


  

Den ena älgen hoppar in i en trädgård


  

Avslutar med en blek decembersol

Av Elisabeth - 18 december 2010 20:40

Nu närmar sig julen med stormsteg. Man tänker att man aldrig skall jäkta men hur det är så är det massor att göra innan. I dag var vi på kalas hos Emelie men det blev bara kort på Tindra!


  

Tindra kör omkring på Kelly


   

Tindra och Kelly, en av familjens tre katter.


   

Konstigt, den har inte stått där förut


Jag har också klätt granen hemma nu i kväll. Gör alltid det till den 19:e då dotera fyller år. Det har hängt i sen hon bodde hemma. Men i morgon skall vi julhandla lite och sen blir det kalas hos Helen.


Snöat har det gjort i dag också och blåst kallt. Det är bra mycket snö i skogen nu så man kan knappast släppa hundarna lösa. Det är ett problem så här års tycker jag.


  

Det är djup snö för de stackars hjortarna och rådjuren


  

På grund av snön så blev det lite motion på löpbandet i stället för att springa lösa ute. Provade lite med Nóri men hon är nog för stor för detta bandet, tyvärr. Hon om någon skulle behöva springa där. Det blir väl för dyrt att byta upp sig kanske. Vi får se!

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards