Alla inlägg under februari 2015

Av Elisabeth - 24 februari 2015 13:23

Vilken energi dom har...


...dessa whippetar! Åtminstone de unga, de äldre tar väl livet lite mer med ro och är glada bara dom kan gå lösa och strosa och rejsa till lite grand så där bara. I dag blev det Vanessa och Fi-Fi som fick följa med mig medan husse gick milen med de andra. Fint väder faktiskt, t o m solen visade sig en stund. Dessutom var det vindstilla.


Härligt vindstilla


   

Bara lite is kvar


           

Kinnekulle


   

Bekanta rumpor


 

Lite halt var det på berget


Parhästar


   

Fi-Fi tuggar gärna på Vanessa


 

Aj, nu räcker det snart


 


 

Hej vad det går undan


 

Nästan svårt att hänga med med kameran


Fi-Fi alltid först


     

Vanessa har svårt att hänga med i farten


 

           

Kanske lite, lite kallt


 

Oj, ett fynd, en barkbit


 

Lite godissök, innan hemgång


     

Ekorre?

Av Elisabeth - 14 februari 2015 17:16

Ja, det har gått 5 år -


- sen jag bestämde mig för att gå ner 5 kg. Började med LCHF och gick på 4 månader ner 7 kg. Det var helt fantastiskt så bra jag mådde av denna "diet" eller snarare livsstil. Att bara äta sånt som är gott. Skippa i vart fall dåliga kolhydrater och äta mer av feta produkter. Kolhydrater är svårt att helt skippa för det är det ju i både frukt och mejeriprodukter, men inte så mycket. Bara känslan av att vara pigg gör ju att man gärna håller fast vid det som känns bra.

Nu har det ju gått några år och sen ett år tillbaka så kör jag med periodisk fasta. Man kan antingen äta enligt 5:2 metoden eller 16:8.

5:2 provade jag först men det var inget jag gillade. Däremot passar 16:8 mig förträffligt. Alltså man äter under 8 timmar på dygnet och är utan mat 16 timmar per dygn. Det är inte så svårt om man äter sista målet vid 8 på kvällen. Sen väntar man tills klockan 12 nästa dag innan man äter igen. Då tar kroppen av fettet och förbränningen ökar. Det kan ju vara svårt med detta kanske om man jobbar för då kanske man inte har möjlighet att äta vid 12 redan. Därför började jag med detta när jag blev hemma på heltid för ett år sen.

Jag har alltid älskat att äta frukost men när jag bestämde mig för att hoppa frukosten och inta den först klockan 12 så var det som om jag alltid hade gjort det och jag var inte ens hungrig på morgonen. Däremot tar jag en mugg kaffe med lite, lite grädde i. Det är okej och kan inte räknas som mat. En D-vitamin slinker också ner, denna solfattiga årstid.


Så jag går varje morgon/förmiddag min runda med hundarna först. Sen blir det ett kokt ägg med keso och majonäs, en tallrik mild, naturell yoghurt med nyponpulver och egen musli i. Efter det så blir det fettkaffe och en bit mandelbröd. Ibland kan jag ta ett osötat rågbröd. Fettkaffet består av kokosfett, grädde och kaffe. Det är supergott. Mandelbrödet är gjort på ägg, smör och mandelmjöl och lite olika fröer i. Sen är jag mätt och klarar mig tills vi äter middag vid fyratiden. Vid sjutiden blir det svart kaffe och ett knäcke som heter Fiber Plus och en Finn Crisp. Det är bara lite kolhydrater i dessa. Ibland någon frukt.

Sen är det inte värre än att blir jag bjuden på kalas så visst äter jag kakor och en tårtbit, eller om jag skulle bli bjuden på mat med massa kolhydrater så är det ju ingen katastrof på något sätt att äta det någon gång, man känner sig på sin höjd stinn.

Så himla petig är jag inte...

Men till vardags när man är hemma så kör jag gärna detta. Helgfrukostarna blir som förr, alltså ägg och sill på lördag morgon till Ring så spelar vi och äggröra med bacon på söndagarna. Det går ju inte att ändra på...


Jag är kanske inte lika noga nu som för 5 år sen när jag började. Men vitt socker och vitt mjöl faller bort, liksom godis och läsk. Nån 70%-ig chokladbit då och då till kaffet är ju ok. Sen om man bakar kaffebröd så är det svårt att helt ta bort sockret, men går det så tar jag honung i stället.

Ja det var lite om hur jag äter och mår bra av det, om nu någon är intresserad av att läsa detta!!!


Mat
Av Elisabeth - 12 februari 2015 18:27

Våra tropiska fåglar -


- blir överlyckliga när dom får vatten utomhus så dom kan bada ordentligt. På vintern brukar dom bara ha vatten inne i skålar, som visserligen går att bada i, men inte på samma sätt som utomhus. Men denna konstiga vinter utan en massa is och tjäle så har dom från och till fått vatten i sin balja och då blir dom alldeles till sig och ska bada direkt. Härligt att se.


 

Kanarierna ser först lite fundersamma ut, eller vill dom kanske bara spegla sig först?


 

Först vågar en hoppa i -


 

- sen kommer nummer två


   

Dags att torka lite


 

På sommaren får dom rinnande vatten från kranen ovanför. Det får rinna en stund då, för det blir fort smutsigt när dom badar


   

Här skvätter det rejält


 

Några sebrafinkar har också hittat till badet

Av Elisabeth - 12 februari 2015 18:12

Lite nytta kan man allt ha av ett barnbarn


Tindra har varit på besök, inte bara en dag utan två. Spännande ibland att få sova hos farmor och farfar. När sen Fi-Fi på morgonen fick komma upp och gosa i hennes säng så var lyckan total, från båda håll tror jag. Dessutom läste Tindra två sagor för Fi-Fi....

Promenad med hundarna är oundvikligt. Det blev en tur som vanligt ner till sjön, men Tindra tyckte inte vi skulle bada och det tyckte inte jag heller.

Vi gick med dom tre lätta hundarna så Tindra kunde hålla både en och två och tre när jag skulle fota.


 

- Då går vi då, farmor, jag håller Sunny -


 

- Hoppla, hoppla hästen, sa hon och sprang iväg


 

Antingen var det 100% snö eller 100% barmark, knappt något mellanting


 

Inget dök upp som var av intresse så det var enkelt att hålla Blondie, Smilla och Sunny


 

 

Det gäller att inte kopplena trasslar sig


   

Duktig "hundförare"


Sunny och Blondie enklast att hålla 


Av Elisabeth - 7 februari 2015 18:19

Den 1 februari såg det ut så här i trädgården


   


I dag den 7 februari så skiner solen och det är plusgrader. All snö från träden har snöat bort och det droppar både här och där. Underbart, hoppas vintern är över nu. Fast ska jag vara ärlig så hade väl vintern kunnat få vara kvar veckan som kommer för då har barnen här sportlov och det är ju kul för dom om det går att vara ute och leka i snön. Hundarna är dessutom renare så visst finns det fördelar med snö....men nackdelarna överväger.

Hur som helst så har det blivit betydligt ljusare nu både på morgonen och på kvällen och det är ett gott tecken.

Av Elisabeth - 7 februari 2015 17:51

R.I.P

Belara Mama´s Pearl "Nova"

28/3-02 - 6/2-15


Min fina flicka som blev 12 år, 10 månader och 10 dagar. Min pärla, min stjärna. Ett antal juvertumörer satte stopp för ett längre liv. Ett liv med mycket spring i benen och många glada stunder. Tack för allt!


 

(e. Accent´s Little Limerick "Kålle" u. Play A While Pearl Jam "Jemmi")

Av Elisabeth - 5 februari 2015 18:13

Skönt att vara hund och inte veta vad som ska ske


Nova, Vanessa och Sunny, var och en för sig, inte alltid dom ligger på varann


   

Sådärja, nu fick inte Vanessa vara ifred mer!


 

Den ohängde dottern tittade förbi


 

Nova tar det hela med ro


 

Lite trött, kanske


 

Så här ser juvret ut i dag, får tvätta det då och då


   

Har skämt bort henne de sista dagarna så nu står hon bara och glor upp mot bänken ifall, ifall det kommer något gott, lilla gumman, det är hon värd


Men lite jobbigt blir det ju att stå upp så länge


 

Skulle fyllt 13 i slutet på mars


 

Snart har den gjort sitt    


Av Elisabeth - 5 februari 2015 17:13

Vem där?


Jo, Tindra stod utanför och ville hälsa på hundarna, mest på Fi-Fi. Tänk att det var första gången hon gått hemifrån själv (400 m) för att hälsa på. Så roligt! Det har hänt ett par gånger förut men då har vi vetat om att hon skulle komma, så det här var en trevlig överraskning. Så stor hon blivit, 5½ år. Då kan man mycket själv!

Hundarna blir alltid så glada, nästan för glada.


 

Fi-Fi blir väldigt uppspelt


 

Sunny är med ålderns rätt mer cool


Kram på dig


     

E´dom söta eller?


 

Puss på dig


   

Nu ska vi leka


 

Kast med populär leksak (hon ska rulla den är det tänkt)


 

Nu är den min, tycker Vanessa


 

Okej då, en gång till


Vart tog du vägen?


   

Förväntansfull!


 

Färdiglekt?


 

Fi-Fi ger sig inte, hon kommer med ett grönt ben och vill leka mer



Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards