Direktlänk till inlägg 23 december 2010

JULBAK

Av Elisabeth - 23 december 2010 18:15

I dag har jag bakat vörtbröd. Det doftar så gott i hela huset!

 

  

Två vörtbröd skall det bli


  

Ibland är det svårt att få dom utan sprickor på ytan. Då brukar jag kavla ut dom till stora plattor och sen rulla dom hårt, då blir de släta och fina.


 

Brukar "picka" dom med en gaffel 


  

Använder vörtmix och gör precis som på receptet med öl i


  

För att veta att dom är färdiga inuti så sätter jag in en stektermometer på slutet. Ljust bröd skall vara 92 grader om jag inte minns fel. Mellangrovt 94 och grovt 96 grader. Hoppas jag inte ljuger nu!!! Det kan vara 94, 96 och 98 grader i stället. Mina bröd hann komma upp i nästan 100 grader så de är mer än färdiga men de ser fina ut.

Har gjort rödbetssallad också i dag. Skulla skrivit av receptet men jag ser att jag gjorde det för 1 år sen och det kan man läsa ute i menyn till höger på bloggen om man vill se. Janson blir det i morgon bitti. Alla julklapparna är klara. Vi skall vara hos Henrik, Emelie och Tindra på julafton i stället för att vi är här allihop. De bor ju några hundra meter längre ner på gatan bara så det är nära och bra. Det enda som är lite trist är ju att hundarna blir ensamma, fast dom vet ju inte att det är julafton, men jag vet ju att det är det och man skulle helst vilja ha dom hos sig. Henrik har 3 katter så det säger sig själv att det inte går så bra.


Vill önska alla bloggläsare en riktigt skön och god julhelg.



 
 
margus

margus

23 december 2010 19:19

Du är flitig som en myra in i det sista. Nu får du ta det lugnt i jul istället. Vi önskar en riktigt GOD JUL!
Margus & Husbonden.

http://margus.bloggplatsen.se

Elisabeth

23 december 2010 21:42

Ja, nu skall vi ta det lugnt

 
Fam Rose

Fam Rose

24 december 2010 10:27

Till Er Alla Från Oss Allla En Riktigt GODJUL!!
Elin o Stefan med hundar.

http://sloughi.blogg.se

Elisabeth

25 december 2010 09:31

Önskar er det samma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth - Torsdag 14 mars 13:15


Försökte ladda upp 5 bilder, men det blev bara en. Får duga så länge.   10 grader varmt idag. Bilden är från Henriksberg, en lugn och stilla dag ...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:27

Hemsidan www.belara.net Nu i början av mars så upphör både Belaras Hundhantverk och kennel Belara. Då Claes-Göran gått bort så existerar inte firman längre och på kennelsidan händer inget nytt. Inga nya hundar, inga valpar, ingenting....Att då beta...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:17

Skottdagen idag     Sista dagen att jaga hjort med hund, ja inte bara hjort så klart men det är dom som behöver jagas här. Undrar just hur många dom skjutit denna säsongen. Alltför få med tanke på att det kryllar av dom... ...

Av Elisabeth - Söndag 4 feb 14:22


Eftersom det är första inlägget för i år säger jag GOTT NYTT ÅR   Ja, detta året har ju varit tufft kan man säga. Ja ända sen jul faktiskt. Det var då jag blev ensam efter att ha firat 54 jular ihop. Tur man har barna som stöd och stöttning oc...

Av Elisabeth - 27 december 2023 21:37

En elak cancer i tarm och lever  Han blev bara 75 år     ...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards