Direktlänk till inlägg 9 september 2013

INTE BARA ETT LIV PÅ SJÖN

Av Elisabeth - 9 september 2013 18:57

Att hålla till i "lagården" var viktigt


Nu är vi tillbaka på -60 talet. I Önnered i västra Göteborg, där jag är uppvuxen. Där fanns korna och hästen. Där tillbringades mycket tid. Vi var några kompisar och vi hade våra "egna" bondgårdar som vi hjälpte till på.  Edvin hette bonden jag var hos och han var oerhört gammal och på gården bodde även Edvins son Evald och dottern Hulda. Båda ogifta och så fanns där en husa, Hildur.

Jag minns alla katter som då och då fick ungar. Vi gjorde allt för att förhindra att ungarna hittades för ödet att bli dränkta i dammen var oundvikligt. Hemskt var det...

På gården fanns 8 kor och så hästen Pärla. Ett rejält ardennersto, som jag gärna red på. Efter att korna mjölkats så fyllde man mjölkhinken och tog med hem på kvällarna och så skummades grädden av och mjölken dracks spenvarm. Mmmm...så gott! 


 

Jag var 11 år, Edvin jättegammal och hästen var inte heller ung. Både hästar och kor stod tjudrade i kättingar på betet och flyttades ett par gånger om dagen så de fick nytt bete. Här fick jag inte rida själv utan blev ledd hem till stallet.


Jippi, vilken fart...!!!



   

På stallbacken. Pärla var bred som en lagårdsdörr över ryggen


 

Pärla i sin spilta. Den höll nog inte måttet varken på höjden eller längden i dagens läge


 

Pärla i sin kogrimma och jag som här är 13 år och då fick jag lov att rida själv. Pappa spelade in en film om mej och hästen där jag red på henne. Väldigt roligt att ha faktiskt.


 

Till höger syns alla mjölkflaskorna på mjölkbordet


En tjudrad Pärla med släggan bredvid som man slog ner tjuderpålen med.


Ja det finns fantastiskt många minnen från denna tiden då Önnered var en ren landsbygd med en massa bondgårdar och lanthandel. Kanske blir det fler bilder från denna härliga ungdomstid... 


 
 
margus

margus

9 september 2013 20:25

Guud, så roligt jag har haft en stund med dina underbara bilder från vår ljuva ungdomstid. Tack så väldigt mycket för att du lade ut dem. Tänk, att du har såå många bilder på "din" goe häst. Hon luktade alltid så gott, och var ju vackrare än jag mindes. Vilka rika minnen vi fick med oss!
Så kul att "mitt" mjölkbord var med. Dit E-B och jag turades om med att köra mjölken med "våra" hästar. Jag skriver ut inlägget med alla bilderna. Tack, än en gång!

http://margus.bloggplatsen.se

Elisabeth

9 september 2013 22:19

Ja det var bara kul att scanna, har SÅ många bilder, på dig och Pojken också....

 
Ingen bild

Tostes matte

9 september 2013 22:23

Ser fram emot ytterligare fina, svart-vita(?) bilder från din uppväxttid. Jag tror att du och Pärla hade ett speciellt förhållande till varandra. Det lyser liksom igenom på bilderna.

Elisabeth

9 september 2013 22:47

Ja det var en fin häst. Tyvärr gick hästen till slakt när jag var 13 år så det var nog sista bilderna på henne och därefter fick jag min första hund, en sheltie och då var lyckan nådd

 
Ingen bild

Sus.

10 september 2013 07:54

Härlig kvällsläsning! Väcker gamla minnen till liv. Svartvita bilder är så stämningsfulla. Önskar fler såna här "sagor".

Elisabeth

10 september 2013 18:35

Ja det kommer bara jag har tid...

 
margus

margus

11 september 2013 22:39

Nää, nu... blir jag vild av avund. Har du bilder på mig och min Pojken? Måste se SNART! Har inte så många själv. Hjärtat klappar extra... När tog du dem??? I smyg, eller...?! Har inga minnen av detta.

http://margus.bloggplatsen.se

Elisabeth

11 september 2013 23:08

Jaa, skall försöka komma ihåg att scanna dom och maila dom till dig. Vi skall ju ut med husvagnen på fred. så jag kanske inte har tid men, men...

 
Olga da Polga

Olga da Polga

24 september 2013 09:43

ååå jag blir riktigt rörd! Tack för att du delar med dig

http://www.olgadapolgahundar.blogspot.com

Elisabeth

24 september 2013 21:44

Tack snälla du för alla kommentarer, roligt att få!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth - Torsdag 14 mars 13:15


Försökte ladda upp 5 bilder, men det blev bara en. Får duga så länge.   10 grader varmt idag. Bilden är från Henriksberg, en lugn och stilla dag ...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:27

Hemsidan www.belara.net Nu i början av mars så upphör både Belaras Hundhantverk och kennel Belara. Då Claes-Göran gått bort så existerar inte firman längre och på kennelsidan händer inget nytt. Inga nya hundar, inga valpar, ingenting....Att då beta...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:17

Skottdagen idag     Sista dagen att jaga hjort med hund, ja inte bara hjort så klart men det är dom som behöver jagas här. Undrar just hur många dom skjutit denna säsongen. Alltför få med tanke på att det kryllar av dom... ...

Av Elisabeth - Söndag 4 feb 14:22


Eftersom det är första inlägget för i år säger jag GOTT NYTT ÅR   Ja, detta året har ju varit tufft kan man säga. Ja ända sen jul faktiskt. Det var då jag blev ensam efter att ha firat 54 jular ihop. Tur man har barna som stöd och stöttning oc...

Av Elisabeth - 27 december 2023 21:37

En elak cancer i tarm och lever  Han blev bara 75 år     ...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards