Direktlänk till inlägg 13 februari 2009

KIM LARSEN

Av Elisabeth - 13 februari 2009 17:31


Kim Larsen är en stor favorit hos oss. Vi har sett honom live för många år sen. Både i Göteborg och i Mariestad. I somras var vi och såg en grupp som heter Vänervind. Det är 5 killar och 1 tjej från Mariestadstrakten. De spelade i Forsvik i en gammal nedlagd fabrik. De spelade musik av Kim Larsen men på svenska. Sångaren som för övrigt har vissa likheter med Kim hade gjort översättningar som passade för Mariestad. Ja, det var verkligen kul att höra dom.

Efter den kvällen så funderade vi på om vi inte skulle gå och se Kim Larsen om han kom till Sverige. Han börjar ju bli lite till åren så man vet ju inte hur länge han håller på. Han blir 64 år i år. Har flera gånger varit inne på hans hemsida men inte sett något om något Sverigebesök.

Så döm om min förvåning när jag läser i Göteborgs-Posten i går att Kim Larsen kommer till Göteborg den 18 juni (på min födelsedag dessutom) Jag blev eld och lågor och tänkte att nu eller aldrig.

Så redan i dag ligger det 6 biljetter på köksbordet till detta evenemang. Å vad kul. Frågade "barna" om de hade lust att åka med och det hade de och med deras respektive så blir vi 6 pers. Verkligen något att se fram emot. Kim Larsen är oerhört populär i Danmark och han jämförs med Cornelis Wreijsviik (stavning?) här i Sverige. På Gasolintiden var han mycket mer populär även i vårt land.

Nu är det inte bara så att vi tycker Kim Larsen är bra. Vi har 24 LP-skivor med honom både när han spelade ihop med Gasolin, Bellami och Kjukken. Några soloplattor har han också gjort. Gasolin tiden var helt klart den bästa, nu har det blivit lite mycket trallala. Vi gillar lite hårdare takter!!!

På senare tid har det blivit en hel det CD-skivor i stället. Har inte räknat dom alla men det är några stycken.

Jag har t.o.m varit med i Radio Skaraborg en gång. Då spelade dom en låt av Kim Larsen som heter Jutlandia och så frågade dom efteråt om det var någon som fattade vad texten handlade om och det gjorde jag så jag ringde och fick berätta handlingen.....festligt. En kompis till mig (på bloggen Fågelperspektiv) är också en hängiven Kim Larsen fan och vi har roat oss med att översätta texter till svenska. Fast det var många år sen det också...

 
 
margus

margus

13 februari 2009 19:00

Ja, tänk vad vi översatte....! Inte alltid som det blev rätt heller;-)
Va' kul att han gör ett nedslag igen. Man undrar vilken repertoar det ska bli.
Klart ni får kul, och GLÖM INTE HÖRSELSKYDD!
Dumt att skaffa sig tinnitus på gamla da'r.

http://margus.bloggagratis.se

 
Sara

Sara

19 februari 2009 16:26

Åh, mina föräldrar lyssnade alltid på Kim Larsen så det har jag fått i arv! Han är jättebra! Kul att se honom live. Och vad trevligt att få recepttips här inne, det tackar vi för.

http://www.whippetliv.se

 
Ingen bild

Nenne

22 februari 2009 16:11

Jag längtar!!! Jag har en SÅÅÅ snäll mamma som bjuder oss till detta evenemang. Gasolin går just nu på stereon här hemma. Jag är uppvuxen med Gasolin/Kim Larsen. Pappa väckte oss på morgnarna genom att spela....högt... När man tänker efter kunde jag lika gärna ha hatat den musiken. Tack o lov är det inte så.!

 
Ingen bild

Ante

4 mars 2010 16:00

Kul! Larsen är en favo sen mina första år! Såg han i Varberg för att konserten på trägår`n va 18 års gräns, men till sommaren 2010 ska jag se han, ska bli rätt kul asso ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth - Torsdag 14 mars 13:15


Försökte ladda upp 5 bilder, men det blev bara en. Får duga så länge.   10 grader varmt idag. Bilden är från Henriksberg, en lugn och stilla dag ...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:27

Hemsidan www.belara.net Nu i början av mars så upphör både Belaras Hundhantverk och kennel Belara. Då Claes-Göran gått bort så existerar inte firman längre och på kennelsidan händer inget nytt. Inga nya hundar, inga valpar, ingenting....Att då beta...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:17

Skottdagen idag     Sista dagen att jaga hjort med hund, ja inte bara hjort så klart men det är dom som behöver jagas här. Undrar just hur många dom skjutit denna säsongen. Alltför få med tanke på att det kryllar av dom... ...

Av Elisabeth - Söndag 4 feb 14:22


Eftersom det är första inlägget för i år säger jag GOTT NYTT ÅR   Ja, detta året har ju varit tufft kan man säga. Ja ända sen jul faktiskt. Det var då jag blev ensam efter att ha firat 54 jular ihop. Tur man har barna som stöd och stöttning oc...

Av Elisabeth - 27 december 2023 21:37

En elak cancer i tarm och lever  Han blev bara 75 år     ...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards