Alla inlägg den 4 september 2014

Av Elisabeth - 4 september 2014 17:50

Har ett lite knapphändigt recept....


Det blev väldigt gott och dessutom mycket lätt att göra.


2 kg gurka (västeråsgurka tror jag de kallas, i alla fall såna som man brukar lägga in)

2 dl ättika 12%-ig

2 msk gula senapsfrön

 

1 kg socker

0,5 dl salt (inget nyttigt Seltin för det har för låg halt av natriumklorid utan vanligt med jod)

Dillkronor

 

Blanda socker, salt och ättika och rör lite, tillsätt senapsfrö. Skiva gurkan och varva allt i en stor rostfri bunke. Lägg i dillen också. Sen skall det stå 2 dygn. Jag rörde lite emellanåt och det fick stå ute på altanen med gladpack över bunken. Hade inte plats i kylen. Vet inte om det borde stått där.


Jag skivade gurkan i en matberedare vilket innebär att det blev mycket tunnare skivor än om jag hade skurit för hand. Fort gick det i alla fall. Gott blev det dessutom



 

Lycka till!

Mat
Av Elisabeth - 4 september 2014 14:35

Liten Fi-Fi fyller ett halvt år


Så oerhört fort tiden har gått. Tycker inte det var längesen alla valparna tultade omkring här och nu är dom tonårsslynglar! Fast goa sådana, åtminstone Fi-Fi, hoppas de andra tycker likadant om sina, men det tror jag nog.


       

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards