Alla inlägg den 9 september 2013

Av Elisabeth - 9 september 2013 18:57

Att hålla till i "lagården" var viktigt


Nu är vi tillbaka på -60 talet. I Önnered i västra Göteborg, där jag är uppvuxen. Där fanns korna och hästen. Där tillbringades mycket tid. Vi var några kompisar och vi hade våra "egna" bondgårdar som vi hjälpte till på.  Edvin hette bonden jag var hos och han var oerhört gammal och på gården bodde även Edvins son Evald och dottern Hulda. Båda ogifta och så fanns där en husa, Hildur.

Jag minns alla katter som då och då fick ungar. Vi gjorde allt för att förhindra att ungarna hittades för ödet att bli dränkta i dammen var oundvikligt. Hemskt var det...

På gården fanns 8 kor och så hästen Pärla. Ett rejält ardennersto, som jag gärna red på. Efter att korna mjölkats så fyllde man mjölkhinken och tog med hem på kvällarna och så skummades grädden av och mjölken dracks spenvarm. Mmmm...så gott! 


 

Jag var 11 år, Edvin jättegammal och hästen var inte heller ung. Både hästar och kor stod tjudrade i kättingar på betet och flyttades ett par gånger om dagen så de fick nytt bete. Här fick jag inte rida själv utan blev ledd hem till stallet.


Jippi, vilken fart...!!!



   

På stallbacken. Pärla var bred som en lagårdsdörr över ryggen


 

Pärla i sin spilta. Den höll nog inte måttet varken på höjden eller längden i dagens läge


 

Pärla i sin kogrimma och jag som här är 13 år och då fick jag lov att rida själv. Pappa spelade in en film om mej och hästen där jag red på henne. Väldigt roligt att ha faktiskt.


 

Till höger syns alla mjölkflaskorna på mjölkbordet


En tjudrad Pärla med släggan bredvid som man slog ner tjuderpålen med.


Ja det finns fantastiskt många minnen från denna tiden då Önnered var en ren landsbygd med en massa bondgårdar och lanthandel. Kanske blir det fler bilder från denna härliga ungdomstid... 


Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards