Alla inlägg under februari 2011

Av Elisabeth - 17 februari 2011 18:20

Inte är det lätt precis att måla porslinsmålning. Jag har gått kurs 2 gånger och den första tavlan blev ett motiv ur en av läroböckerna.


  

Egentligen inget att visa här men jag tänker att när jag gjort kanske 10 tavlor så borde det synas en viss utveckling på måleriet, om jag nu kommer så långt. Kanske ledsnar jag innan dess. Jag envisas med att måla på lite färgat kakel och det är väldigt svårt med vita färger för normalt sett så målar man på vitt porslin och då behövs ingen vit färg. Har inte hittat en bra vit ännu.


  

Andra tavlan fick bli efter ett foto på Sunny. Hon är ju beige och det var svårt men jag har använt en silvervit färg bl.a och ja, jag är faktiskt rätt nöjd med den. Nu håller jag på med Nova men det tar ett tag för nästa vecka blir det inget och veckan därpå har jag lovat att passa Tindra den kvällen. Kul är det i alla fall men jag vet inte vad jag skall ha tavlorna till.....väggarna är redan fulla...

Av Elisabeth - 14 februari 2011 20:17

I dag var det 1 år sen jag bestämde mig för att gå ner några kilo med hjälp av LCHF-metoden. Alltså skippa kolhydrater och äta mer fett! Låter ju motsägelsefullt att man går ner i vikt då men så är det. Från februari till juni förra året var mitt mål att gå ner 5 kg. Jag gick ner 7. Sen har jag hållt mig på den vikten även om jag numer unnar mig lite kolhydrater ibland. Tycker jag har hittat en balans i hur mycket jag kan "fuska".

Har inte ångrat en dag att jag började. Det är ju bara godsaker man får äta och det är väl inte för inte som metoden också kall för "njutmetoden".

Våga prova, du med, om du vill bli av med några kilo. Trivs man inte med det hela så är det ju bara att sluta och återgå till det som var innan.

Mat
Av Elisabeth - 13 februari 2011 21:23

Vad härligt det var förra veckan....all snö nästan borta. Man kunde gå nästan obehindrat utan att riskera att bryta armar och ben. I torsdags tänkte jag att jag skulle ta en riktigt snabb promenad med hundarna på landsvägen. Det var absolut snöfritt...underbart. Sen kom vintern tillbaka. Usch och fy såna mängder och så kallt. Visserligen vackert men jag är trött på allt vackert. Jag vill ha regn, dis, dimma och grått. Först då blir det vår.


  

Inte särskilt inbjudande


  

Inte inbjudande här heller


  

Till sommaren är här fullt av ogräs!


  

Till sommaren är här fullt av tomater


  

Södervägg


  

I julas fick jag och mina arbetskamrater var sin amaryllis av chefen och den blommade så fin och nu har den kommit upp med en ny stängel och på den är det 4 stora blommor och jag tror det kommer en till. Så vackert!


  

Visst är den vacker!


Mindre vackert är det sängtäcke som våra barn hade som små. Ja, ja, det är över 30 år sen, men vadå, täcket har hållt i många år som barntäcke, sen som hundtäcke och nu till sist som hundmat...


  

Kära Nóri har totalt tömt täcket på innehåll och det är platt som en pannkaka.


   

Men den som spar han har. Kanske kan man göra ett nytt täcke av innehållet. Resten får nog åka till de sälla jaktmarkerna, alltså till soptippen.


   

Här ligger tre av godingarna. Nova, Blondie och Nóri. Jag behöver väl inte säga vem som knaprat på tidningsboxarna i bokhyllan! 

Av Elisabeth - 8 februari 2011 20:31

Jaha, nu har han varit här och tittat på mammas skivor. Han blev mycket imponerad av att de var i ett sånt gott skick. De har ju några år på nacken om man säger så. Han var ju själv en samlare och hade ca 10-12000 skivor hemma. Om det inte varit för hans frus skull så skulle han köpt fler. Tänk att det alltid är den andra parten som bromsar saker och ting. Hur ofta är det inte så. Eller också är det bra att det är så...beror på hur man ser det!

Hur som helst så köpte han 47 LP och två samlingar med 5 st i. Betalade ca 30:-/st. Det får man vara nöjd med.


  

Det finns mycket kvar och jag får väl ta kort på några av de bästa operorna och lägga ut på blocket. Svårt att se på denna bilden men samlingen längst upp till höger med Wagners "Der ring des Nibelungen" sa han var värd ett antal hundralappar. Nu känns det i alla fall som man måste fortsätta med detta projektet för att bli av med dom. Sen kommer nästa projekt och det är pappas alla kameror (som inte är värda något heller) och fotoutrustning...puh...

En sak i taget bara.........

Av Elisabeth - 8 februari 2011 18:08

Underbart väder i dag och jag hängde kameran på mig men kom inte längre än till komposten. Lyfte på locket och hittade till min glädje levande maskar. Förra vintern dog allihop och komposten frös, men inte i år.


  

Rörde runt lite och hittade fler maskar.


Under tiden satt Blondie och Nóri på bänken och tittade på och njöt nog lite av det fina vädret.


  

Testade att lägga in en bildtext. Det var ju enkelt, varför har jag inte gjort det förut kan man undra!


I dag kom Hundsport och det är alltid roligt. Spännande att läsa registreringsstatistiken...puh...vilket långt ord!

Då kan man se att det har registrerats 155 magyarer men bara 5 italienska vinthundar. 18 chart polski men bara 9 saluki. Synd, man undrar hur man kan lite på resten. Skickade ett mail till SKK och påpekade detta.


I kväll kommer en kille hit och skall titta på mammas skivsamling av klassist musik. Jag har ju inget intresse av att ha den kvar så vi får se om han är intresserad. Det är 211 LP skivor (vinyl) och 55 operor (innehåller upp till 10 skivor i varje box). Blir trött bara jag ser allt. Inte är det väl värt något heller kan jag tro.

Av Elisabeth - 6 februari 2011 21:15

Här kommer resten av bilderna som Jessica tagit. Det behövs inte så mycket kommentarer om dom utan de talar för sig själva.


  

Vi gjorde det bästa klippet, när vi skaffade ett knippe whippet!


  

Blondie


  

Sunny


  

Lite häftigt med bara nosen skarp


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  


  

Ovanstående bilder på Nóri är en härlig serie på en busig hund som här gärna leker med Helen. Annars leker hon nästan lika bra med sig själv!

Av Elisabeth - 6 februari 2011 19:02

Här kommer några fler bilder som vårt barnbarn tagit. Det var från samma helg hon var här sist och jag fick några bilder att lägga ut. Nu har jag fått en hel massa till och de är så fina. Först kommer några på fåglar.


  


  

Duvor i björken tvärs över gatan.


  

Kanarie


  

Vit risfågel


  


  


  


  

Nymfparakit


Visst är det fina bilder taget av en 12-åring. Det kommer snart några till om inte i dag så en annan dag.

Av Elisabeth - 5 februari 2011 19:01

Det blir inte så mycket kort tagna just nu. Vet inte om det är vädret eller vad det är men jag tog några inomhus i går på två av godingarna.


  

Bekvämt?


  

Bekvämt?


  

Tassar...både bak...


  

...och fram.


  

Rädda mig från dessa klumpfötter!

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards