Alla inlägg den 29 januari 2011

Av Elisabeth - 29 januari 2011 18:48

Finns kanske inget som heter så. Jordbävning är ju att ta i men okey då, islossning kanske är det rätta. Fast jag tycker inte våren är här än och då heter det isbävning. Det har jag bestämt!!!

Vi har en å som rinner ut i Vänern. Den ån går man ofta utefter i vanliga fall men med all snö som varit så har det näst intill varit omöjligt att gå där. I dag chansade vi på att snön smält tillräckligt. Det hade den. Vattnet i ån har varit ca 1 meter högre i vinter än det var nu och all is hade på något sätt åkt upp på land. Det var inga små isblock precis. Det hade varit roligt att få sett när det hände. Här kommer några bilder men bilder kan aldrig beskriva hur det ser ut på riktigt, bara nästan.


 


   


   


   


   


   


 

Nóri svalkar rumpan. Här syns det hur tjock isen är.


   


   


   


  

Isblock som kilat in sig mellen träden 


   


   


      

Av Elisabeth - 29 januari 2011 17:53

Detta är bara såå enkelt och såå gott....

Allt görs i ugnen. Sätt ugnen på 175 grader. Jag sätter gärna in i kall ugn (man spar el då) och så får köttet en långsam uppvärmning. Då blir det såå mört....


4 - 6 kotletter (beroende på hur många man är)

2 dl creme fraiche

3 dl vispgrädde

2 tsk sambal oelek

Knappt 1 dl soja

4 - 5 hackade vitlöksklyftor (beroende på om man gillar mycket eller lite)


  

Lägg det råa köttet i en ugnsform. Jag gjorde i två formar så har jag en middag till att frysa in och jag smörjade inte formarna.



  

Vispa ihop de övriga ingredienserna och slå det över köttet. Stek i ugnen ca 60 minuter eller något mer. Det blev ganska mycket sås till 4 kotletter men det är gott!



  



  

Så här ser Sambal Oelek ut ifall någon undrar vad det är. Det använder jag ganska ofta. Det sätter piff på anrättningarna.



  

Till detta stekte jag squash och kryddade med lite örtsalt



  

Serverades med kokta morötter och palsternacka, kikärtor och stekt squash (och potatis till gubben)!






Mat
Av Elisabeth - 29 januari 2011 16:59

Detta är ett väldans gott tillbehör till middagen eller lunchen.


Skala och skiva 4 morötter. Koka dom en liten stund. Det skall fortfarande vara tuggmotstånd kvar. Häll av vattnet.


  

 

Hacka 1 - 5 vitlöksklyftor mycket fint. Ta antal efter hur mycket vitlök man gillar. Bättre att hacka än pressa för det blir lite beskare om man pressar.


  


Vispa ihop ca 1 dl vinägrett (1/3 vitvinsvinäger, 2/3 raps- eller olivolja, salt & peppar)

Tillsätt vitlöken och persilja efter smak. Blanda allt och njut. Gott både varm. ljummen eller kall.


  

 

Mat

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards