Alla inlägg den 4 februari 2010

Av Elisabeth - 4 februari 2010 18:33

Fulla av bus var både Blondie och Smilla i dag. Tror dom gillar den mildare temperaturen ute.


  

Kom igen då...


Blondie  


  

Blondie


  

Smilla

Av Elisabeth - 4 februari 2010 18:29

Ser i menyraden till höger i bloggen att för ett år sen så blev Fejdi sjuk. Tänk att hon har nu varit utan medicin sen 1 januari och det går utmärkt. Antagligen var det inget autoimmunt då för då borde hon ha behövr sin medicin. Antar jag. Glada är vi för detta i alla fall. Fejdi är hur pigg och glad som helst, även om hon helst inte har velat gå ut när det varit väldigt kallt. I dag var det bara 1 minus och det var full fart på henne.

Av Elisabeth - 4 februari 2010 18:19

Efter alla larmrapporter i radio och TV om tak som rasar in p g a snömassorna som ligger ovanpå så ansåg vi att det var dags att skotta vårt garagetak. Ett plattare tak kan man inte tänka sig så det var absolut befogat. Eftersom vi bara hade en bra snöskyffel så slapp jag....!!!!


  


  

Här kommer snön i stora lass.


  

Här har jag tagit kortet genom fönstret på andra våningen. Ett smutsigt fönster men det syns inte!


  

Har tidigare sagt att vi har ett träd med vita rönnbär. I dag la jag märke till att de är orörda. Inga fåglar har ätit upp dom. Undrar varför? Är de giftiga eller inte goda nog. Lustigt i alla fall med tanke på hur fåglarna har ätit av dom vanliga röda. Av dom finns det inget kvar.

Av Elisabeth - 4 februari 2010 17:52

 Att göra en stor sats köttfärslimpa är väldigt praktiskt. Inte mer jobb än att göra lite. Den går ju att smaksätta i det oändliga med olika kryddor och här har jag kryddat extra med grönpeppar och dragon.


1½ dl ströbröd

4 dl mjölk eller vatten

800 g blandfärs

2 ägg

2 - 3 tsk salt

2 krm peppar

1 riven gul lök


Detta är grundreceptet.

Jag tillsatte sen 2 msk krossad grönpeppar och 1 tsk dragon

 

Låt ströbrödet svälla i mjölken.

Blanda ner färs, ägg, salt, peppar och lök. Plus grönpeppar och dragon.


  

Arbeta ihop färsen och forma som en limpa i en smörjd långpanna.

Sätt in limpan i 175 - 200 grader i 1 timme ungefär. Jag brukar dela limpan på mitten efter ca 45 minuter och då ser jag om den är klar inuti.

Ta upp limpan och vispa ur långpannan med lite vatten eller buljong. Sen häller jag det i en kastrull och gör en sås. Jag tillsatte creme fraiche och redde av med majzena. Annar tar man mjöl som vanligt. Det är gott det med.

Krydda såsen med salt och peppar om det behövs och eventuellt lite soja.


  

Det blev mums filibabba!!!

Mat

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards