Alla inlägg under december 2009

Av Elisabeth - 18 december 2009 15:55

Nu har dom provat på! Började med Muscot för säkerhets skull!!!

Jo, ifall han tyckte det var väldigt otäckt så gjorde det ju inte så mycket för då kan han få slippa. Det är ju i första hand avsett för de yngre. Men alla 6 fick som sagt prova. Muscot såg så rolig ut för han rörde först bara på frambenen och bakbenen stod stilla men till slut blev han som en lång tax så han blev tvungen att "tänka till" lite och det är inte hans starkaste sida!!!


  

Här får Försiktiga Blondie prova och det går med lite lock och pock. Har godis i handen därför finns det fler intressenter, alltså inte i första hand för att få lov att prova, utan för att få lov att äta.


  

Sunnys tur, men Blondie vill gärna ha godiset


  

Här står bandet stilla och det piper 3 gånger precis innan det startar och det tyckte Sunny var lite läskigt!


  

Såja, nu är även Sunny på gående tass, med lite draghjälp!


  

Här går även Smilla i sakta mak


Ja, trägen vinner och hundarna har ju egentligen ingen aning om vad som förväntas av dom så det är inte så konstigt att de inte riktigt vet. Men det kommer, var så säker.


Av Elisabeth - 18 december 2009 15:53

Detta diplom damp ner i brevlådan i går. Trevligt, nu har vi 4 sådana. Man vill sätta upp dom men det fattas väggar. Skulle behöva köpa lite väggar!


  

Av Elisabeth - 17 december 2009 19:32

Äntligen har pappa fått besked om en lägenhet på Särskilt boende. Vi har väntat 3½ månad och i går ringde biståndsbedömaren och sa att det fanns en lägenhet ledig från 27 december. Det blir på Fredslund, någon mil norr om Mariestad. Den skall bara tapetseras först.

I dag var Claes-Göran och jag där och kollade och tackade ja. Pappa var inte med men han är glad över vad han får. Ringde och berättade och han lät riktigt uppåt. Inte minst över att få maten lagad i samma hus, där man känner matdoft och får gemenskap vid ätandet. Som det är nu så får han hem mat för 3 dagar i rad. Tänk, att behöva äta potatis som kokades för minst 3 dagar sen och sen blivit uppvärmd. Finns det något äckligare! Han kan nästan inte äta den. Den kväljer honom. Jag förstår, skulle inte vilja ha den själv.

Så nu ser vi fram mot denna flytt. Den blir ju enkel för det är inte mycket han kan ta med. Det är ju bara ett stort rum med stor toa och klädkammare och så är det spis och kyl i ett hörne.

Värre och jobbigare blir det att ta hand om allt annat i lägenheten. Han har haft 4 rum och kök och det är massor av möbler och jag vet inte vad. Sen är det så otroligt mycket grejer som han gjort själv som man bara inte kan göra sig av med. Får försöka dela upp så mycket som möjligt till Helen och Henrik, själv har jag ju inga syskon så allt är ju mitt, på gott och ont.

Av Elisabeth - 16 december 2009 21:35

Eller skall man kalla det barnbarnvakt. Hur som helst så har liten Tindra, snart 5 månader, varit här ett par timmar och då hinner man inte så mycket annat. Hon är så mysig så. Fast inte alltid glad men det hör ju till.


  

Här är hon mätt och belåten. Nu äter hon annat än mammas mjölk. Potatis och palsternacka i puréform är en favorit!

Av Elisabeth - 16 december 2009 21:32

Nu har hundarna bekantat sig med löpbandet genom att stå på det i avstängt läga och äta godis!


  

Glömde säga att det går att fälla upp så här käckt när det inte används så då tar det minimal plats. Har inte haft tid i dag att testa mer.

Av Elisabeth - 15 december 2009 21:46

Var runt och kollade lite på Blocket och vad hittar jag om inte ett sånt löpband som jag funderade på.

Vad gör man då när det bara är 4 mil att åka? Jo, man köper det!!!

Dessutom 2000:- billigare än ett sprillans nytt. Detta var köpt tidigare i år men kom aldrig till användning. Därför skulle det säljas. Jag åkte dit efter jobbet i dag i snövädret.


  

Den gick gott och väl in i bilen. Fick bara ta bort hundgallret och fälla fram sätet lite.


  

Här står det på plats i sovrummet. Enda stället där det fanns någon plats över.

Skall bli spännande att prova. Skall ta det mycket lugnt med hundarna så de inte blir rädda för "spektaklet".

Av Elisabeth - 13 december 2009 17:11

Som komplement till vanlig motion för hundarna, promenader och lösspring, så vill jag egentligen cykla med dom. Men, det är ett stort men, jag känner mig väldigt osäker och vill allt annat än cykla omkull. Jag vet hur explosiva hundarna är när det dyker upp något och jag skulle aldrig hinna reagera. Här vimlar av katter på gatan och mycket vilt i skogarna så tillfällena är många att det händer något man ångrar. Så därför blir det nästan aldrig av att cykeln plockas fram hur gärna jag än skulle vilja.

Det är här som min tanke kommer in och det är att skaffa ett löpband åt hundarna. Det skulle absolut inte vara i stället för den vanliga motionen utan bara som ett komplement. Dels för att förbättra konditionen inför kommande LC prov och dels för att kanske förbättra steget på vissa hundar.

Har varit inne och läst på någon sajt om löpband och många människor tycker där att det är onaturligt och att man i så fall hellre skall byta ras om man inte klarar av dom! Nu är det ju ganska onaturligt att gå i koppel också, speciellt vid möte med andra hundar om dom stretar och drar och jag ser det som så att hunddjur är vandrande djur och då är det naturligt att röra på sig även om det ibland sker inomhus.

Sen tänker jag också på att man blir ju inte yngre precis så det är nästan som en livförsäkring!!!! Jag menar att om man cyklar omkull med sin hund så är det inte bara jag som blir skadad. Hunden kan hamna i ekrarna och jag kan bryta ben både här och där. Då kan man då rakt inte gå ut sen. Visserligen är löpband inte billigt direkt men hälsan är också värd en del.

Jaa, är detta bra eller dåligt? Någon som har erfarenhet?

Av Elisabeth - 12 december 2009 17:44

Är detta en bekväm ställning tro? Är man whippet kan man vila på många sätt.


  

Är detta en ögonfärg som är godkänd på utställningar, tro? Henrik, hur har du  gjort för att avla fram dom?

  

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards