Alla inlägg under december 2009

Av Elisabeth - 23 december 2009 18:59

Hoppsan, kom på att jag skulle göra rödbetssallad också. Tror snart man får skriva upp allt man skall göra så man inte glömmer. Ett år hade jag glömt att göra Jansson och det var inte populärt!!


  

Jag river 8 dl rödbetor, 2 syrliga äpplen och vispar 2 dl vispgrädde. Det skall dessutom vara ca 2 msk riven pepparrot, men det hade jag ingen. Glömt att köpa! Det får gå ändå och det smakade bra i alla fall. Tror ingen märker något!


  

Färdigt


Det börjar bli ont om plats i kylskåpet. I vanliga fall så är altanen en utmärkt plats att förvara kylvaror på under julen när det blir trångt men i år är det ju minusgrader så det går inte så bra. Kanske kan det stå på garagegolvet. Bara man lägger något tungt på så inte mössen börjar kalasa....




Mat
Av Elisabeth - 23 december 2009 17:44

12 timmar i ugnen och skinkan var lagom klar när jag vaknade i dag.

Har hört att en hel del människor köpt färdigkokta skinkor och att dom skulle vara goda och just nu undrar jag om det inte är värt det. Skinkan jag köpte vägde ju 5½ kg och så vägde jag den när den var griljerad och klar och över hälften var borta!!!! 2½ kg vägde den. Tyckte den var liten när den var klar men detta är ju snudd på bedrägeri. Kan det vara sant? Är det normalt?


  

En liten bullformad sak blev det kvar, men god var den som vanligt. Har aldrig tänkt på att väga efteråt. Jag tror att den färdigkokta kostade 10:- mer per kilo bara. Får nog prova det någon gång. Denna tar kanske slut innan julhelgen är över så det kanske blir tillfälle redan i år.


  

Anjovisen till Jansson står klar för att rensas, det brukar Claes-Göran göra och så får det bli i år med. Har kokat revbenen i tryckkokaren nu i kväll. Vi har alltid kokta revben och spadet från revbenen använder vi till dopp i grytan. Så har det gjorts i alla tider i Grebbestad där Claes-Görans farmor och farfar bodde och så har vi fortsatt här också.


Mat
Av Elisabeth - 22 december 2009 21:08

Det är vad hundarna gillar...

 

  

Gott och varmt vid elementet. Här gillar dom att ligga och lite trötta blev dom efter dagens snöspring ute.


  

Gott att slicka ugnsformen efter middagen i dag. Bara Sunny som fattas. Hon insåg att hon inte fick plats när de andra redan var där.

Av Elisabeth - 22 december 2009 18:56

Detta är ursprungligen ett recept av Marit Paulsen.


Jag gör skinkan som tjälknöl men inte från fruset skick utan den är färsk.


Jag gör en kryddblandning av 1 msk grovstött vitpeppar, 1 msk grovstött kryddpeppar, 1 msk grovstött svartpeppar, några smulade lagerblad och en drös smulad rosmarin.


  

Då ser det ut så här. Jag har dessutom tagit bort svålen och sen lagt skinkan på ugnsfolie som jag sveper in den i när den är färdigkryddad. Viktigt att eventuella skarvar hamnar uppåt då det skall vara så tätt som möjligt.

Sen skall skinkan in i ugnen och värmen skall bara vara 75 grader.

Hur lång tid det tar beror ju på hur stor skinkan är. I år blev den på 5½ kg.

Jag sätter in skinkan i ugnen framåt 8-tiden i kväll och så är den förmodligen färdig efter ca 12 timmar. Lagom tills man går upp i morgon. Jo, jag sätter in en termometer också annars är det ju svårt att veta när den är klar.

Den är färdig när den passerat 72 grader men jag brukar låta den bli 75. Vill inte ha något rått kött inuti! Men då är den som sagt klar och skall griljeras som vanligt. Återkommer i morgon om hur det gick!

Mat
Av Elisabeth - 22 december 2009 18:45

Har gjort en andra omgång med köttbullar till julbordet. Förra gången blev det 50 stycken och det räcker ju inte långt så nu blev det 50 till.


Skala, skär och stek 2 gula lökar så de blir mjuka. Låt löken kallna.

Blanda 1 dl grädde, 1 dl mjölk och 1 dl ströbröd i en bunke och låt det svälla 10 minuter.

Blanda 1 kg blandfärs med 3 tsk salt, 2 ägg, 2 krm kryddpeppar, 2 krm vitpeppar och 1½ tsk socker.

Rör ner ströbrödsblandningen och den kalla löken. Blanda om ordentligt.

Det blir en fast och fin färs att rulla bulla på.


  

Jag steker 15 köttbullar åt gången så blir det plats för dom att bli skakade. Efter varje omgång häller jag 1 dl vatten i stekpannan och vispar ur. Det sparar jag ifall jag vill ha sås. Det vill jag just inte till dessa köttbullar på julbordet men det kan vara bra att spara som grund till någon annan sås om man vill.


  

De blir lite annorlunda i smaken med kryddpepparn. Jag kommer att göra dessa bullar igen men med t ex vitlök i om man vill ha någon annan smak.


Mat
Av Elisabeth - 20 december 2009 17:50

Vintern håller ett stadigt grepp om oss. Det var "bara" 8 minus i förmiddags. Nästan så man vant sig, men bara nästan!


  


  


  


  

Inte direkt badvänligt


  

Klockan 3 och snart mörkt


  

Avslutar med en bild på ett av Helens marsvin, killen Chad, som gärna ligger på rygg för att bli kliad på magen. "Sicken goding"


Nu är det bara två dar kvar på jobbet innan julledigheten. Skall bli väldigt skönt men just nu känns det mycket att göra. Måste göra mer julköttbullar. Det blev bara 50 sist och det räcker inte långt. Skinkan skall in i ugnen. Gör den alltid som tjälknöl så det tar lite tid. Granen är precis färdigklädd. En dag för sent. Brukar alltid vara klädd och klar till Helens födelsedag som ju var i går. Trots att hon inte bor hemma sen många år så har det blivit tradition att den skall stå "grön och grann i stugan" till hennes dag.


Fyra vovvar har i dag sprungit i 4 km/timmen på bandet och i dag var det Sunny som sprang bäst! Där ser man. De springer bara ett par minuter åt gången än så länge. 4 km är ju inte fort men dom travade i alla fall. Undrar hur fort det är egentligen. När man går själv så går man väl ungefär 5 km per timme, eller? Har för mig att man hinner såpass långt på en timme. Kan det stämma tro?

Av Elisabeth - 19 december 2009 13:23

Hu, så kallt. Minus 15 grader på förmiddagen.

Det blev vintertäcken på och ½ timmes promenad bara. Lite köldkramp här och var. Vackert ute förstås men jag längtar till mildväder, det kan inte hjälpas. Kände mig som en Michelingubbe i alla kläder!


Har provat löpbandet igen på alla utom Muscot och Fejdi. Smilla ville gå flera gånger och det fick hon. Det startar på 1 km/timmen och kan gå upp till 12. Just nu går dom på 2½ km/timme. Det är nånting mellan skritt och kort trav.  Inte fort precis men jag vill inte forcera. Än handlar det bara om att vilja och våga och tycka det är skoj förhoppningsvis. Sunny är tveksam men det skall vi nog ändra på! Med en godbit framför nosen så finns det ju i alla fall en anledning till att göra detta.


Nu skall jag titta på reprisen på Bonde söker fru sen är det kalasdags igen. Hundarna får stanna hemma, det är så mycket småbarn där med alla som kommer och det blir ganska livat då så de har det bättre hemma. Det blir inte mer än 4 timmar i alla fall och mat har dom fått innan så det är bara att sussa gott tills vi är hemma igen. Är aldrig några problem att lämna dom, förutom Smilla då ibland som kan "plocka lite" i t.ex prisrosetter som hänger lite lågt. Det hinner aldrig bli fullt för det försvinner alltid någon lite då och då. Ja, ja, är det inte värre saker så...

Såna där olater brukar försvinna vid 2 årsåldern ungefär och det är 1 månad kvar!!!

Av Elisabeth - 18 december 2009 22:05

I dag har vi firat Emelie, Tindras mamma, som i dagarna fyller år. Men som vanligt drog ju Tindra till sig den mesta uppmärksamheten och jag kunde inte låta kameran ligga overksam.


  

Glad i gröt!


I morgon skall vi på kalas igen men då är det Helen som fyller år.

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards