Alla inlägg den 9 juli 2009

Av Elisabeth - 9 juli 2009 18:55


Upptäckte att jag hade två övermogna bananer. Då jag inte ville slänga dom så gjorde jag en banankaka.


1 ägg & 1½ dl socker vispas vitt och pösigt.

Tillsätt 50 g. smält smör, 4 msk mjölk, 1 tsk vaniljsocker, 1 tsk bakpulver och drygt 2 dl vetemjöl (eller dinkel)

Mosa 2 bananer och blanda i smeten.

Grädda 175 grader i 40 minuter.


Den spricker gärna på ovansidan men smaken är det inget fel på. Det duger att ha med i husvagnen i alla fall.

Mat
Av Elisabeth - 9 juli 2009 18:39


I morgon åker vi så det blev till att fixa lite mat i dag. Eftersom vi skall vara ute lite mer än bara över helgen så har jag gjort lite ätbart.


Potatissallad är ju väldigt gott, men vi har tröttnat på den man köper så jag gjorde själv. På kokta färskpotatis och röd lök. Blandade Creme Fraiche, Turkisk Yoghurt och Äkta majonäs och kryddade med vitlökskryddor, salt och svartpeppar. Det blir gott till kassler som jag tagit med.


Blandade i en bunke en skivad röd lök och två skivade tomater och lite persilja. Det är gott. Ofta tar jag balsamvinäger i men eftersom det skall stå sig ett par dagar så tror jag det blir bättre utan. Det blir mindre söligt i alla fall.


Gjorde också lite tzatziki att ha till stekt färskpotatis och stekt kotlett som jag tagit med. Receptet har jag tagit från burken på Turkisk Yoghurt.

Mat
Av Elisabeth - 9 juli 2009 18:21


Då var det varmt och fint sommarväder. Nåja, lite i varmaste laget men kvällarna var ju desto skönare. Då njuter åtminstone jag i fulla drag.

Har tidigare (27/1-09) skrivit om "Roosens Grav". Vi har ju skött om den i ett antal år men vi tröttnade lite förra året. Ingen har dock tagit över skötseln så nu kunde vi inte se eländet längre utan köpte lite blommor och planterade.


Röd tobaksplanta blev det. Den luktar så gott. Konstigt, den luktar ju allt annat än tobak! Det kändes i alla fall bra att det blev gjort.

Efteråt så gick vi ner till sjön. Det är bara 50 meter att gå. Där var det så härligt så det var nästan man hade lust att bada.


 En härlig kvällssol och hundarna fick springa lösa och nosa runt.


Kinnekulle i bakgrunden och skräpet i förgrunden är mygg.


Lite mer mygg. De blev ganska besvärande så vi gick tillbaka till graven för att vattna blommorna.


Vatten fanns ju på nära håll att hämta. Man var helt betagen av den vackra solnedgången och det fina ljuset.


Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards