Alla inlägg under juni 2009

Av Elisabeth - 16 juni 2009 17:42


På lördagskvällen på Tånga Hed så kom Vaya och hennes whippetkompis (har glömt vad hon heter)  med sina "mattar" och hälsade på i husvagnen. Det är ju inte så mycket plats att sitta på men vi var 6 i personer runt bordet och 8 hundar i vagnen. Dexters husse och matte var också där. Dexter fick dock stanna kvar i deras husvagn som stod bredvid för hur det är så är det bökigare att ta in hanar än tikar.


Så här väl fann sig Vaya tillrätta i hundbäddarna i husvagnen.


Fast jag undrar om Blondie tyckte det var lite väl trångt eftersom hon nödvändigtvis skulle ligga ovanpå sin mamma. Eller också ville hon ha det trångt. Man kan ju se det på två sätt...

Av Elisabeth - 15 juni 2009 22:13


Vi hade fint Oslobesök på Tånga Hed. Det var  Vaya (Belara Play Vaya Con Dios) från Playkullen. Dagen till ära så fyllde ju kullen 3 år i går. Men det blev ingen tårta för Vaya och Blondie.


Vaya kom etta i öppen klass men fick inget HP eller CK. Det var snålt på den fronten, speciellt på lördagen. Sen var Vayas lillmatte med i Barn med hund och där kom dom tvåa.


Fint besök fick vi också av Nicke (Belara Wishmaster) från sista kullen. Här står han riktigt fint utan att matte ställde upp honom. Det var verkligen roligt att träffa honom. Det är ett år sen! Han blev så otroligt glad, speciellt över att träffa sin gamla husse. Vi hade ju Nicke tills han var 4 månader och då hinner man fästa sig vid dom. Han var en sån härligt go valp och go var han fortfarande.


Här är vilda Sigge (Belara Ocean Soul). Också han från sista kullen. Han hade inte tid att stå still över huvud taget så det var nästan omöjligt att ta kort. Han var enbart jätteglad!


Här står Nemo (Belara Nemo) och blir bedömd.


Berättade tidigare om Nemo att han tagit rundbanelicens och han har inte mer än ett lopp kvar så har han förmodligen även lure coursinglicens. Duktig kille!


Av Elisabeth - 14 juni 2009 21:58


Nu är vi hemma igen efter Tånga Hedhelgen. Lördagens väder var mulet och regn men ingen blåst. Söndagen började bra med blandat molnigt och soligt men på dan började hotfulla moln torna upp sig och det slutade med dunder och brak precis när finalerna skulle börja. Det blev verkligen ett snöpligt slut på allt. Jag har ingen aning vem som vann eller så.

Väl hemkomna så dryper tälten av vatten och bilen har vi pallat upp så den lutar så vattnet kan rinna ut....

Återkommer i morgon med eventuella bilder.


Vill sluta med att säga GRATTIS till Playkullen som fyller 3 år i dag.

Av Elisabeth - 11 juni 2009 18:56


I dag var det dags att vaccinera och dra tänder.

Fejdi, Muscot och Blondie skulle ha sina vanliga sprutor som dom får varannat år. För Muscots del var det återigen dags att dra tänder. Har aldrig haft någon hund med så dåliga tänder. Hans syster Fejdi har jättebra tänder så det kan verkligen skilja på kullsyskon.


Stackars lilla gubben. I januari rök 3 tänder och i dag 6 tänder till. Men jag räknade och det finns 25 kvar!


Fejdi och Blondie stod tålmodigt och väntade och var nog glada att dom slapp ligga på bordet.


Hemma fick Smilla sig en genomgång med tandborsten. Där finns ännu inget att skrapa bort och jag hoppas med idog tandborstning att det inte heller skall bli något.

Av Elisabeth - 10 juni 2009 22:41


Belara Nemo har tagit licens på rundbana.  Ett stort grattis till hans flitiga husse och matte som låter honom göra så mycket roligt. Viltspår, rundbana, lure coursing, utställning och sist men inte minst att bara få vara en mysig familjehund.

Av Elisabeth - 10 juni 2009 20:45


Ja, det kanske man skulle behöva göra för att bli bra placerad.


I detta fallet är det Smilla som fått syn på en "kyrktupp" på taket och hon kunde inte släppa blicken från den så jag fick hela tiden ta tag i hennes huvud så att hon skulle stå rakt. Det hela såg ganska lustigt ut kan man säga.

Av Elisabeth - 9 juni 2009 20:39


Här vill jag bara testa att ta kort genom nätet till voljären.


Vår sångparakithane.


En av kanariefåglarna.

Det gick ju ganska bra att ta kort så. Inte kan man se att det är ett nät mellan fågeln och kameralinsen, men det gäller att hålla kameran alldeles intill. Inte så lätt om fåglarna är lite skygga.

Av Elisabeth - 9 juni 2009 20:18


Låter som en underlig rubrik. Föder jag upp kakor också, eller?

Nej, så här är det...

Varje år när Whippetklubben har sin årliga utställning på Tånga Hed så bjuds det på kaffe och fika i pausen mellan hanar och tikar. Då är det några som bakar och jag brukar göra en alldeles väldigt oansenlig kaka som i mitt recept heter Gullvis kaka, bara för jag har fått receptet av en vän som heter Gullvi. Men när jag började få förfrågningar om kakreceptet så tyckte jag inte namnet passade. Först tänkte jag kalla den för Bettans kaka men så kom jag på att om jag döper den till Belarakaka så vet alla var den kommer ifrån. Finurligt va´...

Här kommer receptet...


En sån här behövs.


Dessa fem ingredienser ingår.

500 g rumsvarmt smör och 5 dl socker röres i en assistent i 15 minuter. Tillsätt 8 dl vetemjöl (jag tar dinkel) 1 msk vaniljsocker och 1 ägg. Fortsätt att köra i assistenten 10 minuter till.


 Här går det undan värre.


Klicka i ungefär 1 msk deg i varje bakform. Grädda 15 - 20 minuter i 175 grader. Dom pöser upp något men sen sjunker de ihop totalt, vilket gör att de inte ser så roliga ut men de är goda, jag lovar.


Det blev 72 stycken. Fast just precis nu är det bara 70 kvar!!!


Skall skynda mig att frysa in dom annars vet man aldrig hur många jag får med till Tånga Hed till helgen.

Vill man kan man fylla dom med vispgrädde och/eller bär.


Mat

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards