Alla inlägg under mars 2009

Av Elisabeth - 13 mars 2009 17:46


Har i dag kl. 7.20 varit med Sunny, Blondie och Smilla på Tassrelax i Skara.

Nu är det hög tid att köra igång konditionsträningen. När det är simning på egen tass så innebär det att jag själv låter hundarna simma utan hjälp av Christin som har "simmet". Det blir lite billigare då. Köpte ett 5-kort och så får alla tre dela på det. Det blir 40 minuter fördelat på tre hundar. Nu i början räcker det gott och väl. Har dom simmat i 10 minuter så har dom både blivit varma och fått upp flåset. I dag var det fel på termostaten i vattnet så det var 31 grader varmt. Underbart, det var nästan så man själv skulle velat simma med hundarna. Normalt så är det 22-24 grader i vattnet.


Så här ser bassängen ut. Den är 6-kantig och är väl ca 4x4 eller 5x5 meter.

Nästa gång skall Christin gå igenom hundarna och känna över deras muskulatur och se så det inte är några "konstigheter" med dom. Hon kanske hittar något extra ben eller så på någon hund....nej skämt åsido....


Här slickar Smilla sin blöta lekamen medan  Christins aussie håller ett vakande öga på alla brudarna som han gärna ville hälsa på.

Fick inte tagit något kort när de simmade eftersom jag var upptagen själv att hålla koll på dom men det blir en annan gång. För Smillas del var det första gången så hon fick ha flytväst. Hon tyckte det var lite läskigt, men hon är ganska kaxig när de andra ligger i plurret. Hon vänjer sig snart. Redan på onsdag nästa vecka skall vi dit igen då har vi en tid efter jobbet inte innan jobbet. Det blev till att gå upp med tuppen i dag. Massor av snö hade det kommit också men det mesta är borta nu i kväll.

Av Elisabeth - 12 mars 2009 20:58


Denna rubriken i en dagstidning fångade min uppmärksamhet.

Vildsvin har vi ju gott om i Sverige nu och dom jagas och man äter upp dom. (Det är gott)

Marsvin har vi ju också gott om i Sverige som sällskapsdjur men dom föds upp i Sydamerika och där äter man upp dom. (Det är säkert gott om man inte vet vad det är)

Men jag behövde inte läsa många rader förrän jag fattade att det handlade om vilket vin man skall dricka till vildsvin. Alltså ett vin i månaden mars.

Jag blev ganska full i skratt av misstaget. Så kan det gå när man betonar ett ord fel.

Av Elisabeth - 12 mars 2009 18:08


Klarmedel, vad är det för något? Ja det undrade jag också när jag hittade denna påse i skafferiet hos pappa.

Alltså, hur länge har den legat där. Man använde det förr i tiden för att kaffet skulle bli klarare!!! Bara det, det är ju stenåldern!

Påsen kostade 1:- Vad får man för 1:- i dag?

Inget skulle jag vilja påstå. Kanske är påsen värd något och borde hamna på museum. Kanske skall jag leta vidare i skafferiets mörka hörn. Det har nog varit extra mörkt i hans skafferi eftersom något så gammalt har lyckats flytta från Göteborg till Mariestad för 7 år sen och ändå inte blivit slängt.

Får skylla på dålig syn!


När pappa gjorde den här locköppnaren hade han i alla fall inte dålig syn. Man sätter fast de båda "klamrarna" och skruvar åt muttern. Sen klämmer man ihop handtaget och då blir det spän i "klamrarna" och så är det bara att vrida så är locket öppet. Det är ju så att såna här lock kan sitta fast som berget. Nästan omöjliga att få upp. Men med denna "uppfinning" går det galant!

Av Elisabeth - 12 mars 2009 17:57


I morse var det verkligen vårkänning, trots kylan. Det var minus 6 grader när jag gick ut med hundarna vid halv 8. Solen sken och det var vindstilla. Fåglarna kvittrade och ormvråkarna "jamade" i skyn. Det är ett ödermättat läte på någon sätt. Jag gick i 45 minuter på den spikraka isfria landsvägen men det kom bara 3 bilar under tiden så det var inte så farligt.


När jag kom hem så var det så här fint på fönstren på altanen.

Solen sken på isen på fönstren så det glänste riktigt.

Av Elisabeth - 12 mars 2009 17:51


Fejdis veterinär ringde i dag. Efter samråd med "experten" tyckte båda att hon skulle fortsätta med cortison. Hon har ju så att säga blivit bra av det. Men vi skall ändå prova att ge 1/4 tablett varannan dag i stället för varje. Går det bra så kör vi ett halvår framåt, går det inte så får det bli 1/4 tablett varje dag som hon hittills har fått. Fejdi är hur pigg och glad som helst, så det känns väldigt skönt. Båda åkommorna har ju blivit "bra" av cortisonet så det är inte så mycket att orda om egentligen. Det märks så fort på Fejdi om hon inte mår bra. Det syns i dom kloka ögonen om inte annat.

Av Elisabeth - 11 mars 2009 20:53


I dag har Smilla och jag varit på brukshundsklubben. Hade bestämt träff med Britt som har korthårscollie (hade tidigare greyhound) och så har hon just nu sin dotters whippet, James. Han kommer från Smaragdens kennel och är 1 år.


Här är Götene Brukshundsklubb, Furumossen. Där träffades vi för att ta en promenad med hundarna. Jag hade ju som omväxling bara en hund med mig och det var skönt och lättvindigt medan Britt hade tre. Det är inte ofta man går ut med bara en av hundarna, tyvärr. Det borde vara oftare.


Ursäkta Britt att jag kapat ditt huvud, det var inte meningen men man blir så fokuserad på hundarna när man skall ta kort. Smilla sitter längst fram och James står och tycker det är lite kallt. Colliena Malte och Myra sitter fint och vill nog ha godis! Nästa gång skall vi träffas hemma hos oss och ta en promenad med alla hundarna och då är det förhoppningsvis varmt ute. Det är inte så roligt att ta whippetbilder när kylan är påtaglig.


Förresten så skall Smilla och jag gå kurs här till våren på Götene Brukshundsklubb. Det skall blir roligt. Det var längesen jag gick kurs med någon hund.


Man kan läsa mer om James på bloggen Om Sara & James som finns bland mina länkar. Eller så kan man läsa om James då och då på Britts Hemsida som också finns bland mina länkar.

Av Elisabeth - 10 mars 2009 18:17


Ja, då var pappa här och åt middag. Han tycker det är såååå gott med min mat och det säger jag inte för att det är något märkvärdigt med den utan för att pappa får sin mat från hemtjänsten. De kommer ut med mat 3 gånger per vecka och då är det mat för hela veckan. Det är dåligt att behöva äta mat som är lagad för flera dagar sen, speciellt potatis, den är knappt ätbar. Usch säger jag bara.


Jag har köpt en ny bok och den heter Smörstekt och det är en bok om LCHF-diet. LC står för lågkolhydrat och HF står för högfett. Den är ganska lik GI-kost. Intressant att läsa och kanske följa till viss del. I söndags gjorde jag WALLENBERGARE

Blanda 400 g blandfärs med 2 dl vispgrädde, lite i taget under omrörning. Tillsätt 4 äggulor. Krydda med 1 krm vitpeppar och 1 tsk salt. Blanda i 2-4 msk persilja.

Rör bara tills allt är väl blandat. Smeten blir lös men den skall klickas ut i stekpannan. Bryn 1-2 msk smör i stekpannan (helst av järn) och stek biffarna några minuter på varje sida tills de fått fin färg.


Späd med lite vatten och låt biffarna puttra färdigt en stund. Jag gjorde dubbel sats och frös in hälften i skyn som blev och här gjorde jag en svampsås till i stället.


Jag fräste 8 färska champinjoner i smör i en järnpanna.

Sen vispade jag i en kastrull ihop 2 dl vispgrädde och 2 äggulor. Tillsatte 1 dl créme fraiche, salt och svartpeppar. Tillsätt 1 tsk soya och häll i svampen. Koka upp och så är det klart för att äta.


Mumsfilibabba, jag lovar...!


Här kommer en onyttig efterrätt

TOSCAPÄRON

En stor konservburk med päronhalvor (man kan ta riktiga päron också och kärna ur och dela)

Häll av spadet och lägg päronen i en ugnsform.

Hacka 1½ dl sötmandel

Smält 50 g smör i en kastrull. Tillsätt 3/4 dl socker, 1½ msk grädde och 1½ msk mjöl. Lägg i den hackade mandeln och sjud smeten några minuter. Häll det sen över päronen. Sätt in i 225 grader ca 10-15 minuter. Servera med halvsmält vaniljglass eller vispad grädde.


Det var också mumsfilibabba, jag lovar...!


Jag återkommer till vad man kan göra med alla äggvitor som blir över. Det är ju synd att bara slänga dom.

Mat
Av Elisabeth - 9 mars 2009 22:27


Till helgen blir det lure coursingträning. Hoppas inte det blir inställt p g a dåligt väder. Förra gången skulle det vara i Nossebro men nu är det ända borta i Kode några mil norr om Göteborg. Väldigt långt bort känns det som. Vi får fundera på om vi skall åka eller om jag skall åka själv med bara Smilla. Det är ju mest hon som behöver komma igång. Hon blir ju 15 månader den 23 april och hon har bara provat på att springa några gånger i höstas när hon var för liten egentligen. Så det är verkligen dags nu om hon skall få licens till denna sommaren, så de´ är väl bar´ å åk...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards