Alla inlägg den 6 mars 2009

Av Elisabeth - 6 mars 2009 18:01


Jag har ett antal vettar hemma. Inte vättar, utan vettar.

Det är konstgjorda flytande lockfåglar som används när man jagar sjöfågel. Min pappa gjorde det i unga dagar och dessa vettar gjorde han själv ca 1935. Vissa är ganska skamfilade för de är välanvända och vissa vet jag inte vad det är för sort. Pappa kommer inte ihåg alla sorter och han ser ju knappt numer så jag kan inte fråga.


Här är i alla fall ett ejderpar. En guding till vänster och ådan till höger.


Den till höger är en knipa men jag tror den andra är någon annan sort.


Detta vet jag inte vad det är för sorts fåglar. Här syns tydligt på den främre att den är delad i botten. Den är nämligen ihålig inuti och är sen fastsatt på en platta. Sen har man en liten skruvögla under och så hänger ett snöre med en tyngd i så fågeln guppar käckt och inte försvinner. De lockar till sig alla möjliga sorters fåglar, inte bara den sorten som dom själva är.


Här är en ganska illa åtgången småskrak i alla fall. Även om dom inte är så vackra längre så är det väldigt roligt att ha dom. Just att dom har varit till nytta en gång i livet och inte bara stått som prydnader.

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards