Alla inlägg under januari 2009

Av Elisabeth - 13 januari 2009 16:47

Smilla: "Kom igen Blondie... kolla vad jag har hittat på golvet"


Blondie: "Oao, va läskig..."


Smilla: "Ja trampar på den..."


Muscot: "Va barnsliga ni e. Låt mig sköta detta..."


Sa  Muscot... tryckte till spindeln och åt upp den...knaster, knaster...mums...

Inget får förfaras!

Av Elisabeth - 12 januari 2009 21:49


Nu blir det till att ta tag i motionen igen. Har inte gått på yogan på flera, flera veckor p g a att jag har haft ont i ett knä. Jag har inte gjort något med knäet utan det blev bara svullet och ömt och gjorde ont när jag gick. Nu är det nästan bra och då finns det ju ingen anledning att inte gå på yoga. Men tyvärr så har träningen blivit senare på måndagkvällen och då hinner jag inte hem till Cecar (Mannen som talar med hundar). Ja, jag vet att man kan spela in och titta senare....

Hur som helst för att det skulle bli något överhuvudtaget så har jag i kväll gått på något som heter Easy Yoga (tantyoga var det någon här i huset som sa) vad han nu fick det ifrån??? Det är som det låter en enklare form i jämförelse med Power Yoga som jag gick på förut. Man gör en hel del sittandes på en stol. Det hela handlar även här om andning och balans, både psykisk och fysisk balans. Det känns skönt i hela kroppen efteråt. Fast kanske mer skönt efter ett rejält Power Yogapass. Men som sagt, bättre med lite än inget alls.

 Förhoppningsvis kan man snart också ta upp morgonpromenaderna med hundarna innan man skall åka och jobba. Måtte det bli ljusare fort. Och kanske man kan gå ner ett par kilo i vikt. Det skulle verkligen behövas.

Det är inget nyårslöfte för det kan man ändå inte hålla. Tänkte det skulle funka ändå.

Av Elisabeth - 11 januari 2009 17:50


I dag har Marie Sandberg,

Mibisan´s Kennel varit här på besök. Hon beställde för ett tag sen en vindflöjel som hon ville komma hit och hämta i stället för att vi skulle skicka den. Det är alltid trevligt med besök av likasinnade.  Om någon undrar vad vi pratade om så handlade det om whippet. Det är konstigt men har man ett gemensamt intresse så rusar bara timmarna iväg och plötsligt så är det eftermiddag och mörkt ute. Dock hann vi med både att äta middag och dricka kaffe och en kort promenad med de tre hundar Marie hade med sig. De fick sitta i bilen med värmefläkten på. Eftersom Marie har en valpkull hemma så ville vi inte låta våra hundar träffas.   Så små valpar är ju väldigt känsliga för eventuella smittor och det är ju onödigt att utsätta dom för sånt.

Hoppas bilresan hem gick bra, Marie och tack för en trevlig dag!               

                                                  

Av Elisabeth - 10 januari 2009 18:40


Äntligen löper Blondie.

Har länge undrat om hon är normal. Hon var 22 månader när hon löpte för första gången och nu har det gått 9 månader efter det och inget har hänt. Inte förrän nu alltså. Jag blev riktigt glad! Hon är nog rätt normal då. Har ju hört att det hänt att dom inte löper förrän närmare 2 år men att dom sen löper som vanligt med ca 6 månaders mellenrum. Har därför väntat på detta. Smilla löper ju på sin tionde dag nu så hon kanske har triggat igång henne. Bra är det hur som helst för då blir det inga löphinder till sommaren när de skall löpa (nu var jag väl vitsig) på racebanor och lure coursingfält. Det är annars alltid ett aber när de börjar löpa mitt i säsongen.

Jag undrar just hur det kommer att gå med Muscot. Han parar ju hejvilt! Men faktiskt så parade han inte Nova sist hon löpte. Vill ju verkligen inte att han parar lilla Smilla i alla fall som löper för första gången. Hon är ju bara "barnet". Får ha ett allvarligt samtal med Muscot om detta!! Det duger inte att ge sig på unga flickor på det sättet....han får hålla sig till sin syster.

Ja, Muscot är kastrerad så det är inte så illa som det låter.

Av Elisabeth - 10 januari 2009 17:00


Bävrarnas framfart skrev jag om i dagboken på hemsidan i början av oktober förra året. Vart man än går utefter Vänerns stränder här omkring så syns spår av deras framfart i form av typiskt gnagda träd och många välta träd där de gnagt och ätit bort barken utefter hela stammen.


Har därför länge undrat var dom har sina bon. Har tittat och tittat men inget hittat!  Men en dag för ett tag sen, då gick jag nere i hamnen och där går en promenadväg ut till en udde där en hel del folk passerar förbi. Jag blev väldigt förvånad när jag såg ett bo alldeles utefter vägen. Trodde de byggde mer i skymundan, men det kan man verkligen inte säga om detta boet. Det ligger liksom mitt i hamninloppet. Nu är ju Årnäs hamn ingen jättehamn precis men ändå. Vore spännande att gå dit vid skymning eller gryning och spana.


Fattade först inte att det var ett bo utan jag trodde det var en hög med ris bara. Men där går spår kors och tvärs och det syns hur tydligt som helst hur de släpat på allsköns brôte.


Av Elisabeth - 8 januari 2009 18:29

I dag har Muscot varit hos veterinären och fått sina tänder skrapade. Två tänder fick han dra ut men nu är resten vita och fina. Muscot har för sin ålder dåliga tänder och det samlas mat i tandfickorna och sen stinker det. Inte mysigt med en sån sängkamrat, fast han ligger hos husse, så jag slipper dofterna i alla fall. Man får bortsta  hans tänder ofta men eftersom de är så dåliga så hjälper det bara en tid att borsta sen måste det till bättre doningar för att få bort tandstenen. Muscots kullsyster Fejdi har däremot väldigt vita och fina tänder. Orättvist kan man tycka. Här nedan kommer i alla fall några nya och gamla bilder på "Mussekotten"



























































































































Av Elisabeth - 7 januari 2009 21:34

Har just tittat färdigt på ett program om skidsporten 100 år bakåt i tiden. Det var verkligen roligt att titta på alla gamla klipp och se alla kända skidåkare från förr och vad dom gör i dag. Sixten Jernberg, Stig Strand, Ingemar Stenmark, Toini Gustavsson, Torgny Mogren och många, många fler. Jag minns hur man satt klistrad vid TV:n på den tiden Stenmark åkte. Man tittade på allt. Sverige stannade upp, i skolan fick eleverna t o m titta under lektionstid, ja det var tider det. I dag tittar jag aldrig på skidsport. Undrar varför det var roligt då men inte nu. Ingemar höll ju alla i ett järngrepp, det var bara spännande, man höll andan. Faktum var att jag nästan höll andan när jag såg de gamla inslagen i kväll där han åkte. Här kan man nog tala om den gamla goda tiden, eller? Allt verkade enklare då. Men vilken utveckling. Se bara på kläderna förr och hur dom stod och tjärade gamla trälaggar. Jag har själv kvar mina breda gamla laggar och jag tror t o m att pjäxorna står i nåt hörn och samlar damm. Det finns ingen som vill ha dom utom möjligen något muséum! Har nog inte åkt skidor på 15 år minst. Det var när vi hade våra sennenhundar som drog pulkor, då åkte vi skidor också, inte utför men på längden.

TV
Av Elisabeth - 7 januari 2009 18:21

Vanlig stekt sill med lök, gräddsås och potatis, varför får man det så sällan nu för tiden? Denna pärla bland husmanskosträtter. Besvärlig att laga? Nej, i ugn kan det gå väldigt lätt och man slipper allt stekos.

Beräkna till 4 personer

2 "paket" steksill, som sköljs och får rinna av. Lägg i botten på en smord ugnsform 1-2 skivade gula lökar. Vänd filéerna i ströbröd och lägg dom ovanpå löken. In i ugnen 225 grader i 15 minuter. Då tas formen ut och sillen strös med en halv dl hackad dill och ca 1 dl grädde hälls vid sidan av sillen. Grädda vidare 6 minuter ungefär. Då är sillen både knaprigt brun och saftig i sin gräddsås. Äts med nykokt dillpotatis. (Fast jag tar ofta potatismos för det blir inte så mycket sås) Obs att man inte skall salta något. Sillen är salt nog!

Smaklig spis!


Mat

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards